یک پاراگراف

گاه نوشته های من

بارش غبار، گذر علمی اجمالی بر پدیده "ریزگرد" در ایران(منشاء، آسیب، علت و راه حل)

سید فخرالدین افضلی جمعه یکم آذر ۱۳۹۲، 17:43
چکیده:

مشکل زیست محیطی "ریزگرها" چند سالی است که معضلات زیادی را برای ساکنان مختلف نواحی شهری و روستائی بوجود آورده است. علاوه بر آن مشکلات متعددی در حوزه های کشاورزی، سلامت، محیط زیست، صنعت و غیره را دامن زده است. مشکلاتی که پیش از این وجود نداشته است. در این مقاله سعی شده است با مروری بر مقالات ارائه شده توسط محققان در حوزه های مختلف علمی، همچنین ارائه نظرات مختلف نویسنده مقاله، گذری بر تئوری پیدایش ریزگرد، علت پیدایش این مشکل در ایران، مشکلات ناشی از آن در زمینه های مختلف و در نهایت راه حل پیشنهادی داشته باشد. 

این مقاله در نشریه داخلی انجمن مهندسان مشاور استان فارس و پس از سخنرانی در آن انجمن به چاپ رسیده است. 

جهت دانلود متن کامل آن در مجله اینجا را کلیک نمائید. 


متن کامل مقاله خارح از فرمت مجله ذکر شده بصورت زیر می باشد:

بارش غبار، گذر علمی اجمالی بر پدیده "ریزگرد" در ایران
 (منشاء، آسیب، علت و راه حل)
افضلی، سید فخرالدین
 استادیار بخش مدیریت مناطق بیابانی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز-afzalif@shirazu.ac.ir

چکیده:
مشکل زیست محیطی "ریزگرها" چند سالی است که معضلات زیادی را برای ساکنان مختلف نواحی شهری و روستائی بوجود آورده است. علاوه بر آن مشکلات متعددی در حوزه های کشاورزی، سلامت، محیط زیست، صنعت و غیره را دامن زده است. مشکلاتی که پیش از این وجود نداشته است. در این مقاله سعی شده است با مروری بر مقالات ارائه شده توسط محققان در حوزه های مختلف علمی، همچنین ارائه نظرات مختلف نویسنده مقاله، گذری بر تئوری پیدایش ریزگرد، علت پیدایش این مشکل در ایران، مشکلات ناشی از آن در زمینه های مختلف و در نهایت راه حل پیشنهادی داشته باشد. 
کلمات کلیدی: ریزگرد، محیط زیست، فرسایش بادی

 
 
مقدمه:
نظر به اینکه در تاریخ بهمن ماه 1390 کنگره ملی در اهواز با عنوان "اولین کنگره بین المللی پدیده گرد و غبار و مقابله با آثار زیانبار آن" با شرکت محققان و عوامل اجرائی داخل و خارج از کشور برگزار گردید، که نویسنده مقاله در پنلهای بیابانزدائی، صنعت و پزشکی بعنوان داور حضور داشته و عضو کمیته علمی این کنگره بین المللی نیز بوده است. لذا در تدوین این مقاله علاوه بر تحقیقات  نویسنده مقاله، از منابع مستند و معتبر گزیده برخی مقالات مهم این کنگره بهره گرفته شده است و به هیچ وجه اخبار رسانه ای نقل قول نشده است. لذا این مقاله به نوعی حاصل پژوهش محققین برجسته بوده و نوشته ای بر اساس گزارش خبرگزاریها نیست. علیرغم محدودیت در تعداد صفحات، در نحوه تنظیم آن به روان سازی و گویائی مطالب علمی توجه شده است.
1. ریزگرد چیست؟ چگونه بوجود می آید؟
ریزگردها بطور غالب از ذرات بسیار ریز خاک یعنی سیلت و رس و کمی شن ریز تشکیل شده اند. ریزگرد یکی از پیامدهای فرسایش خاک یعنی فرسایش بادی محسوب می شود و یکی از دلایل عمده ایجاد و تشدید آن بی توجهی انسان به توسعه پایدار می باشد. این ذرات به دلیل وزن بسیار کم توانائی آن را دارند تا در صورت مهیا بودن سایر شرایط، کیلومترها در هوا معلق مانده و بتوانند مسافت زیادی را بپیمایند. این ذرات از نظر شیمیائی از فعالترین بخشهای شیمیائی خاک محسوب می شوند که به همین دلیل می توانند در منطقه برداشت (مثلاً اراضی کشورعراق) انواع کاتیونها یا مواد شیمیائی و آلی را به خود جذب و پس از کیلومترها در منطقه رسوب (مثلاً ایران) برجای بگذارند. همین امر حساسیت موضوع را دو چندان نموده یعنی خطراتی که به لحاظ آلودگی در محل برداشت وجود دارد به منطقه رسوب منتقل می شود، که البته علاوه بر مشکلاتی است که تنفس این ریزگردها بوجود می آورد.

2. منشاء برداشت ریزگردهای ایران.
در تحقیقی 12 مورد گرد و غبار مورد مطالعه قرار داده شده است. بر اساس مطالعات با استفاده از عکسهای ماهواره ای، آمایش زمینی، ایستگاه های هواشناسی سینوپتیک، نقشه های خاکشناسی و پوشش دو منشاء عمده خارجی برای ریزگردهای ایران شناسائی شده است:
الف – مسیر شمال غربی(غرب) – جنوب شرقی(شرق):  این مسیر جریان باد، ستونهای گرد و غبار شکل گرفته در کشورهای عراق و سوریه را به منطقه غرب ایران انتقال می دهد. این مسیر را می توان مسیر اصلی انتقال گرد و غبار دانست. تعداد 10 مورد از 12 مورد دارای چنین جهتی می باشند. با رهگیری این مسیر، محدوده ساحل غربی رودخانه فرات و ساحل شرقی رودخانه دجله، بعنوان کانون وقوع گرد و غبار مورد شناسائی قرار گرفت. 
ب- مسیر جنوبی – شمالی: از سواحل جنوبی خلیج فارس آغاز شده و به ایران غربی ختم می شود. از میان 12 مورد گرد و غبار تنها 2 مورد در این مسیر به سمت غرب ایران جا به جا شده اند. بررسی مسیر دوم نشاندهنده آن است که محدوده بیابانی شرق و جنوب شرق عربستان بعنوان محدوده مستعد در ایجاد آن می باشند.
با توجه به نقشه های رهگیری ترسیم شده و شناسائی مسیرهای جا به جائی گرد و غبار به غرب ایران می توان حدود کلی کانون های این پدیده را کشورهای عراق و سوریه به عنوان کانون اصلی و شرق و جنوب شرق شبه جزیره عربستان را بعنوان کانون ثانویه تولید گرد و غبار معرفی نمود(درویشی بلورانی و همکاران ; 1390).
لازم به ذکر است که منابع داخلی تشدید یا ایجاد کننده ریزگردها سهمی کمتر از حدود 5 درصد در ایجاد ریزگردها را دارند اما توجه به آنها نباید فراموش شود.

3. اثرات و مشکلات بوجود آمده توسط پدیده ریزگرد:
طوفانهای گرد و غبار منجر به تعطیلی مدارس، لغو پرواز هواپیماها، اخلال در عملکرد نیروگاههای برق، کاهش منابع آب (از بین رفتن منابع آب)، اختلال در سیگنالهای تلویزیونی، افزایش تعداد مراجعات به کلینیک ها به دلیل مشکلات تنفسی و موارد دیگر می گردد که در این مجال اندک فقط برخی موارد بررسی شده و مورد تحقیق قرار گرفته مورد اشاره قرار خواهند گرفت.
3.1. صنعت برق:
از میان صنایع مختلفی که مورد آسیب قرار می گیرند مطالعات تخصصی روی صنعت آب و برق استان خوزستان نشان داده است که ریزگردها پستهای برق این استان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. تعداد حوادث در سالهای 1387، 1388  به ترتیب از 783 به 1234 مورد رسیده است. همچنین این پدیده شبکه های توزیع برق را دچار مشکلات جدی نموده است و قطعی ها و خاموشی های زیادی را بوجود آورده است که آمار آن از سال 1387 یعنی 194 مورد به 383 مورد در سال 1388 رسیده است (حبیبیان و جورابیان; 1390).
3.2. محیط زیست و کشاورزی:
گرد و غبار می تواند منجر به تغییرات اقلیم در مقیاس جهانی و محلی، تغییر در چرخه بیولوژیکی، زمین شناسی، شیمیائی، و یا محیط زیست انسان گردد. آئروسلهای معدنی حاصل از گرد و غبار می تواند بر تشکیل ابر، خصوصیات ابر و میزان نزولات جوی اثر بگذارد. این اثر حتی مرجانهای اقیانوسها و دریاها را نیز از دستبرد خویش در امان قرار نداده است. غبار اتمسفری مانع از نفوذ نور خورشید شده و می تواند منجر به کاهش تولیدات کشاورزی به میزان 30-5 درصد گردد. ریزگردها می توانند کیفیت محصولات تولیدی را به میزان زیادی کاهش دهند بطوریکه حتی کاهش کیفیت خرما به نحوی که دیگر قابل فروش برای مصرف انسانی نبوده است را در پی داشته است(شاهسونی و همکاران ; 1391).
3.3. سلامت انسانی:
غلظت بالای ذرات در طوفانهای گرد و غباری باعث سینوزیت، برونشیت، آسم و صدمه به عملکرد دفاعی ماکروفاژها که منجر به افزایش عفونتهای بیمارستانی می گردد. همچنین تنفس غلظت بالای کلسیت (کربنات کلسیم) موجود در ذرات گرد و غبار منجر به عطسه و سلفه می گردد. یکی دیگر از اجزاء ذرات ریزگردها کوارتز(دی اکسید سیلیس) می باشد که تنفس این ترکیبات به مدت طولانی باعث بیماری سیلیکوریس می گردد. همچنان موجب آسیب به کلیه و کبد نیز می گردد. در ترکیب ریزگردها سایر عناصر سنگین و فلزات نیز موجود بوده که موجب ایجاد بیماریهای مختلفی می شود(زلقی و گودرزی ; 1390). طبق برخی گزارشهای علمی، وجود ترکیبات عناصر رادیو اکتیو در ریزگردها می تواند ناشی از کاربرد برخی تسلیحات در جنگ نیروهای غربی با عراق باشد که می تواند به بیمارهائی نظیر کم خونی و سرطان منجر شود(سرلک و سهراب پور; 1390).
3.4. ترسیب کربن (Carbon Sequestration) و گرمایش جهانی
گرمایش جهانی مشکلی است که توجه همه کشورها را به خود معطوف داشته است. از عوامل اصلی ایجاد این پدیده، افزایش آلاینده هائی همچون دی اکسید کربن و متان می باشد. یکی از فرآیندهای مؤثر در کاهش این گازهای آلاینده "سکوستریشن کربن" می باشد. مهمترین منبع اکوسیستم که دارای استعداد بالقوه در کاهش این آلاینده ها و به عبارتی ترسیب کربن دارد خاک می باشد. فرسایش بادی و به دنبال آن ایجاد ریزگردها به عنوان عامل تحریک کننده زوال کربن، هم از دیدگاه بهره وری کشتزارها و مراتع و هم در ارائه محاسبه دقیق کربن در مقیاس پروژه ای و هم در سطح ملی و جهانی نیازمند توجه و دقت است. بر طبق نتایج به دست آمده در منطقه دژگاه استان فارس، فرسایش بادی بطور معنی داری بر میزان کربن آلی خاک تاثیر معنی دار داشته است. این تحقیق و نظایر آن نشان می دهد که ریزگردها پدیده تشدید کننده گرمایش جهانی و عواقب ناشی از آن می باشد(فقیهی نیا و همکاران ; 1390).

4. دلیل بوجود آمدن ریزگردهای مورد بحث ایران
دلایل متعدد جهانی مثل گرمایش جهانی و خشکسالیهای اخیر را شاید بتوان در عرصه جهانی بدون تاثیر ندانست، ولی مواردی که دلیل این بحران شناخته شده است را می توان به موارد زیر خلاصه نمود:
4.1. ایجاد سدهای متعدد در ترکیه و طرحهای انحراف آب در سوریه: این دو به کم شدن آب زیر دست این سدها و عدم اختصاص حقابه و در نتیجه کم شدن منابع آبی جهت کشاورزی و عرصه های مرتعی آنها انجامیده است.
4.2. خشک شدن یا خشکانیدن تالاب های مهم در عراق و نواحی از ایران.
4.3. بی توجهی به کارهای احیای مناطق حساس به فرسایش بادی به دلایل سوء مدیریتی در عراق و ...

5. راه حل کنترل و مبارزه با ریزگردها
اقدامات تهاجمی جهت از بین بردن منشاء ریزگردها و اقدامات تدافعی جهت مقابله موقت و یا به عبارتی به حداقل رسانیدن آسیبهای آن دو گروه عمده به شرح زیر می باشند.
5.1. اقدامات تهاجمی:
5.1.1. رجوع به کنوانسیونهای بین المللی که ایران نیز سالهاست عضو آنها بوده و حق عضویت سالیانه می پردازد(افضلی و همکاران ; 1388).
5.1.2. ایجاد یک کارگروه یا کنسرسیوم منطقه ای تحت نظارت و رهبری نهادهای بین المللی یاد شده در بند قبلی با مشارکت کشورهای تحت تاثیر و عامل ایجاد ریزگرد. 
5.1.3. مشخص شدن سهم عاملیت، مالی، کاری و وظیفه هر کشورعضو.
5.1.4. برنامه ریزی سهم کاری هر کشور جهت اقداماتی که کنسرسیوم یاد شده علمی مشخص می نماید.
5.1.5. ایجاد ضمانتهای لازم جهت اجرائی شدن هر یک از اقدامات توصیه شده توسط کارگروه با نظارت بین المللی.
5.1.6. ایجاد دیپلماسی فعال و اراده سیاسی داخلی لازم جهت پیگیری آن و همراهی سایر بخشهای سیاسی و مدیریتی بین المللی و داخلی.
5.1.7. ایجاد دستورالعمل ها و قوانین بازدارنده و یا تشویقی بمنظور حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست مرتبط داخلی جهت جلوگیری از اضمحلال منابع طبیعی مشابه در داخل کشور.
5.1.8. استفاده از جدید ترین روشها و بومی سازی روشهای مقابله با توجه به پژوهشهای نوین و استفاده حداکثری از قابلیتهای علمی و تحقیقاتی موجود(حکیمی بافقی و افضلی; 1390).
5.2. اقدامات تدافعی :
5.2.1. برنامه ریزی مشخص همه جانبه جهت کاهش اثرات ریزگردهای متهاجم به مناطق داخل کشور.
5.2.2. اقدامات فیزیکی محافظتی ساختمانها و تاسیسات در برابر ریزگرد. 
5.2.3. آموزش و فرهنگ سازی روشهای کاهش اثرات بر سلامت مردم همانند استفاده از ماسک یا نوشیدن شیر و ...
5.2.4. تدوین و اجرای روشهای به حداقل رسانیدن آسیب به بخشهای مختلف اقتصادی مثل: صنعت، کشاورزی، محیط زیست خشکی و آبی. 
5.2.5. ایجاد سازگاری برای زندگی با این وضعیت به نحویکه آسیب از ریزگردها تا زمانیکه ان شاالله این مساله حل شود، که به نظر اینجانب در زمان کوتاهی نخواهد بود.
نتیجه گیری کلی:
در این مقاله سعی شد از جنبه های مختلف به "ریزگردها" نگریسته شود. به عقیده اینجانب و نظر به ماهیت ریزگردها پرداختن صرف به تثبیت شنهای روان با هر بودجه و منبعی در عراق یا ایران شاید تنها درصد بسیار کوچکی از مشکلات ریزگرد را حل کند و به هیچ وجه علاج واقعه نیست. با توجه به مطالبات ملی و حساسیت موضوع، تشکیل باندهای محدود و خاص مشورتی و عدم استفاده از سایر ظرفیتهای فکری در استانهای مختلف کشور که متاسفانه در برخی موارد دیده شده است، به دور از منطق است و طبیعتاً نتایج آن بر آیند همه ظرفیتهای علمی – تحقیقاتی و اجرائی نخواهد بود. همچنین اتخاذ برخی تصمیمات، فقط هدر روی میلیادرها دلار سرمایه ملت ایران که فقط به سبز نمودن کشوری دیگر بیانجامد را در پی خواهد داشت 
.
 
منابع:
 افضلی، سید فخرالدین. روحی پور، سعید. عظیم زاده، حمیدرضا. (1388). هشداری فراتر از بحران. روزنامه کیهان.
حبیبیان، احمد.جورابیان، محمود. (1390). پدیده گرد و غبار و اثرات آن بر صنعت آب و برق خوزستان. اولین کنگره بین المللی پدیده گرد و غبار و مقابله با آثار زیانبار آن (pp. 1151–1160). اهواز.
حکیمی بافقی، سمیه السادات. افضلی، سید فخرالدین. (1390). اثر مالچ تهیه شده از ضایعات سنگبری بر میزان فرسایش بادی. اولین کنگره بین المللی پدیده گرد و غبار و مقابله با آثار زیانبار آن (pp. 975–982). اهواز.
درویشی بلورانی، علی.نبوی، امید.عزیزی، رسول.دهقانی، مریم. (1390). تعیین کانونهای گرد و غبار های غرب میانی ایران با استفاده از تکنیک سنجش از دور، رهگیری باد و بررسی ویژگیهای محیطی منطقه. اولین کنگره بین المللی پدیده گرد و غبار و مقابله با آثار زیانبار آن (pp. 7–18). اهواز.
زلقی، الهه.گودرزی، غلامرضا. (1390). آنالیز ذرات گرد و غبار و اثرات بهداشتی آن بر ساکنین در استان خوزستان. اولین کنگره بین المللی پدیده گرد و غبار و مقابله با آثار زیانبار آن (pp. 1061–1080). اهواز.
سرلک، منصوره.سهراب پور، مصطفی. (1390). مدلسازی انتشار ذرات معلق در شعر صنعتی اراک از طریق AERMOD و مقایسه نتایج با اندازه گیریهای INAA و AAS در شرایط عادی و زمان ورود ریزگرد. اولین کنگره بین المللی پدیده گرد و غبار و مقابله با آثار زیانبار آن (pp. 1161–1167). اهواز.
شاهسونی، عباس.یاراحمدی، مریم.مصداقی نیا، علیرضا. یونسیان، مسعود.جعفرزاده حقیقی فرد، نعمت الله.صولت، محمدحسین.سلیمانی، زهرا.ندافی، کاظم. (1391). اثرات طوفانهای گرد و غباری بر سلامت و محیط زیست. اولین کنگره بین المللی پدیده گرد و غبار و مقابله با آثار زیانبار آن (pp. 1123–1138). اهواز.
فقیهی نیا، مائده. افضلی، سید فخرالدین. مسعودی، مسعود. فلاح شمسی، سیدرشید. (1390). اثر فرسایش بادی بر هدر رفت کربن آلی خاک(مطالعه موردی:حوضه دژگاه، شهرستان فراشبند، استان فارس). اولین کنگره بین المللی پدیده گرد و غبار و مقابله با آثار زیانبار آن (pp. 1041–1049). اهواز.


جهت دانلود متن کامل آن در مجله اینجا را کلیک نمائید. 

 

نکاتی چند در ارتباط با نوشتن مقاله توسط دانشجویان یا فارغ التحصیلان

سید فخرالدین افضلی پنجشنبه چهارم مهر ۱۳۹۲، 13:17
دانشجویان محترم و فارغ التحصیلان ارجمند:

ذکر نکاتی چند را برای دانشجویان یا فراغ التحصیلان بخصوص مقاطع تحصیلات تکمیلی لازم دانستم.

چه بسا این عزیزان بدون اطلاع از برخی قوانین مبادرت به نشر مقاله نموده ولی به جای ثواب بردن کباب می شوند.

نوشتن مقالاتی که کارهای عملی یا علمی آنها در چارچوب تکالیف یا پروژه های دانشگاه زمان تحصیل بوده است (درسی، سمینار یا پایان نامه و ...) طبق مقررات باید با رعایت اصولی باشد. مثلاً ذکر نام دانشگاه و از همه مهمتر اجازه شخص مرتبط با دانشگاه و ذکر نام وی بعنوان نماینده مسئول دانشگاه در مقاله که در اکثر موارد استاد راهنما می باشد جزو یکی از ابتدائی ترین اصول است. لذا غیر از این صورت حتی بعد از فراغت تحصیل مواردی غیر از این در صورت منتشر شدن پیگیری می شود.

 یکی از کارهای اداره حقوقی های دانشگاهها نیز رصد و پیگیری همین مورد است.

لذا هماهنگی کامل با استاد راهنما یا مسئول درس و سمینار در این زمینه ضروری است.

در زمینه پرداخت هزینه ها نیز برخی تصور می کنند همه چیز نا محدود است ولی در سیستمهائی مثل دانشگاههای دولتی (یا کلاً  سیستمی در پرداخت قواعدی دارد) برای هم اساتید و هم دانشجویان سقف و محدودیت پرداخت وجود دارد هم در دفعات و هم بصور عددی مبلغی در هر بار. 

لذا ممکن است علیرغم همه حسن نیتهای موجود و همراهیها در این زمینه نیز قبل از ارسال مقالاتی که چاپ یا پذیرش آنها(کنفرانسی) مستلزم واریز هزینه و یا مشارکت در حضور است هماهنگی لازم علاوه بر اجازه چاپ و درج نام استاد راهنما انجام شود.

 البته معمولاً دانشجویان که ما هم روزی جزئی از آنها بوده ایم بنا به دلایلی علاقه به شرکت در همایشهای خاصی داشته باشند که البته چون تازه محقق و کم تجربه هستند بسیار هم توصیه می شود که صرف هزینه و غیره از جیب کنند که چیز عجیب و غریب نیست و همه ما همین الان هم این کار را از جیب انجام می دهیم چون به چشم یک سرمایه گذاری جهت کسب علم بیشتر و تبادل آرا به آن نگاه می کنیم البته دید سیاحتی و غیره نیر دارد که ما شخصی است و در اینجا به آن کاری نداریم.

برخی دانشگاهها قوانینی خاص هم دارند مثل دانشگاه شیراز که اساتید در مقالات حتما باید مدیر مسئول باشند ولی در عوض اجازه داده شده که دانشجو بتواند بعنوان نفرات اول در مقالات مربوط به تز باشد. یا این لینک زیر که از دانشگاه هر مزگان است و قوانینش را در اینترنت و سایتش نشان داده که استخراج مقاله را بعنوان تکلیف و داربودن نمره 2 از 20 ضروری دانسته که البته در بسیاری دانشگاهها مرسوم است و می توانید سایر مطالب این لینک را هم بخوانید چون برخی در همه جاها برقرار است.(لینک)

البته  استاد راهنما می تواند در هر صورت از حاصل کار تحقیقی مقاله تهیه نموده و اختیار دارد نام دانشجو را بگذارد یا نه. ولی رسم معمول، قرار دادن نام دانشجو بوده است.

قوانین مربوط به استخراج مقاله فرقی نمی کند در دوران دانشجوئی باشد یا خارج از آن. مهم این است که تحقیق شما که می خواهید مقاله از آن استخراج کنید زیر نظر اساتید این دانشگاه صورت پذیرفته باشد. البته مقررات موجود، حمایتهای مالی برا ی دانشجویان فارغ التحصیل شده را در نظر نگرفته است.

متاسفانه برخی از دانشجویان سهواً مبادرت به انتشار مقاله بدون هماهنگی، از مباحث برآمده از دوران دانشجوئی نموده اند که این عزیزان در استفاده از انتشارات خود برای ادامه تحصیل و یا استخدام با مشکلاتی بزرگ و برعکس بدنامی مواجه می شوند.


بیکارترین رشته‌های تحصیلی +جدول

سید فخرالدین افضلی پنجشنبه سی و یکم مرداد ۱۳۹۲، 9:40

به گزارش مشرق به نقل از مهر، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در روزهای اخیر در مراسم تودیع و معارفه وزرای اقتصادی کشور با اعلام اینکه امروز اشتغال و تورم دو چالش اصلی و اساسی کشور محسوب می شود گفته است: دولت در نظر دارد برنامه هایی را به صورت فوری و اضطراری در حوزه اشتغال کشور اجرا کند.

طی یکی دو دهه اخیر جامعه با گرایش روزافزون جوانان برای ورود به دانشگاه ها مواجه بوده و این روند همچنان ادامه دارد. اغلب افرادی که دوره متوسطه تحصیلی را طی می کنند یک نگاه جدی برای ورود به دانشگاه و دریافت یک مدرک را دارند. این مسئله به حدی رسیده است که امروز در بسیاری از رشته های دانشگاهی که جوانان از آنها فارغ التحصیل می شوند، بازار کاری وجود ندارد و به اصطلاح بازار کار بسیاری از رشته ها اشباع شده است.

برخی رشته ها بازاری برای کار ندارند

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث به وجود آمدن این شرایط شده است، عدم ارتباط صحیح و منطقی بین دانشگاه و بازار کار است تا جایی که هر یک از این بخش ها به صورت کاملا جزیره ای و جدا از دیگری کار می کند. دانشگاه ها امروز در رشته های گوناگونی بدون توجه به نیاز واقعی بازار کار دانشجو تربیت می کنند، اما بازار کار تنها به آن بخشی از فارغ التحصیلان توجه دارد که بتواند نیاز واقعی خود به نیروی کار را برطرف نماید.

باقی ماندن این شرایط درباره اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و ناتوانی دانشگاه ها و یا بی توجهی دانشجویان به لزوم کسب مهارت های شغلی مورد نیاز بازار کار، باعث شده تا همواره نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی که انتظار می رود باید در وضعیت مناسبی باشد، بیش از سایر گروه ها و تا 2 برابر متوسط نرخ بیکاری کشور باشد.

ناشناخته ماندن ظرفیت های قابل ارائه مراکز فنی و حرفه ای کشور در بحث مهارت آموزی و کم توجهی دانشجویان به نیازهای واقعی بازار کار، علاوه بر اینکه باعث افزایش تعداد بیکاران فارغ التحصیل در رشته های گوناگون شده است، زمینه بی اعتمادی کارفرمایان به این گروه ها را نیز دامن می زند به نحوی که کارفرمایان تصور نزدیک به یقین دارند تنها مهارت فارغ التحصیلان جویای کار کشور در کنار داشتن یک مدرک تحصیلی، رانندگی است!

آیا کارجویان دانشگاهی مهارت دارند؟

نکته جالب اینکه با وجود اطلاع نسبی جامعه از وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و اینکه بازار فعلی کار کشور نیازی به بسیاری از رشته های تحصیلی به دلیل تکمیل بودن ظرفیت تا حداقل چندین سال ندارد، باز هم بر ورود به دانشگاه ها و تحصیل در هر رشته ای اصرار ورزیده می شود و بدتر اینکه نه در دوران تحصیل و نه در دوران انتظار برای ورود به بازار کار، قریب به اتفاق کارجویان فارغ التحصیل دانشگاهی کمترین تلاشی برای تحقیق در بازار واقعی کار و کسب مهارت های لازم آن از جمله تسلط به کار با کامپیوتر، آشنایی با زبان خارجی و کسب فنون دیگر را انجام نمی دهند.

متاسفانه همانگونه که ذکر شد، دانشگاه ها نیز در دامن زدن به ادامه روند بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نقش دارند تا جایی که به دلیل عدم برقراری ارتباط بین دانشگاه و بازار کار، نه تنها رشته های مورد نیاز شناسایی نمی شود، بلکه بر ادامه پذیرش دانشجو در تمامی رشته ها نیز اصرار ورزیده می شود. از سویی دیگر، دانشگاه ها تلاش چندانی برای ارائه مباحث مهارتی در کنار موضوعات تئوریک جهت رفع ضعف های بیکاری بسیاری از کارجویان دانشگاهی نیز انجام نمی دهند.

به تازگی آماری از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره وضعیت بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در رشته های گوناگون منتشر شده است که استناد آن به نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 90 مرکز آمار ایران است.

بر این اساس، مجموعا 768 هزار و 51 نفر بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی در کشور وجود دارد که از این تعداد 207 هزار و 310 نفر دارای مدرک فوق دیپلم، 505 هزار و 10 نفر دارای مدرک لیسانس، 52 هزار و 169 نفر فوق لیسانس و دکترای حرفه ای و 3 هزار و 388 نفر نیز دارای مدرک دکترای تخصصی هستند.

وضعیت بیکاری در رشته های گوناگون

بیشترین تعداد بیکاران در رشته های مهندسی، ساخت و تولید با 251 هزار و 402 نفر وجود دارد و پس از آن نیز 222 هزار و 112 نفر در رشته های علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق قرار دارند. از مجموع بیش از 768 هزار نفر بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی، 363 هزار و 740 نفر مرد و 404 هزار و 311 نفر نیز زن است.

بالاترین تعداد مردان بیکار در رشته مهندسی، ساخت و تولید با 178 هزار و 461 نفر است و بیشترین تعداد زنان بیکار نیز با 134 هزار و 791 نفر در رشته علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق تحصیل کرده اند. مجموعا 100 هزار و 912 نفر مرد و زن در رشته های علوم انسانی و هنر بیکار هستند و 76 هزار و 191 نفر نیز در علوم، ریاضی و کامپیوتر جزو بیکاران محسوب می شوند.

38 هزار و 438 نفر در رشته های کشاورزی و دامپزشکی، 25 هزار و 997 نفر در رشته های بهداشت و رفاه (بهزیستی) و 17 هزار و 407 نیز در رشته خدمات بیکار هستند. از کل 768 هزار بیکار فارغ التحصیل دانشگاهی کشور 13 هزار و 45 نفر رشته تحصیلی خود را اظهار نکرده اند.

بیکاری 3 هزار دکترای تخصصی

از 52 هزار و 169 نفر بیکار فوق لیسانس و دکترای حرفه ای، 11 هزار و 886 نفر در رشته های علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق تحصیل کرده اند و 12 هزار و 353 نفر نیز دارای مدرک رشته های مهندسی، تولید و ساخت هستند. 9 هزار و 607 نفر نیز در رشته علوم، ریاضی و کامپیوتر و 6 هزار و 781 نفر نیز در رشته علوم انسانی و هنر بوده اند. سهم سایر رشته ها از موارد یادشده کمتر بوده است.

به صورت کلی، 122 هزار و 863 مرد دارای مدرک فوق دیپلم و بیکار هستند، از سویی 213 هزار و 7 نفر لیسانس، 25 هزار و 517 نفر فوق لیسانس و دکترای حرفه ای و 2 هزار و 257 نفر نیز دکترای تخصصی دارند. در بین زنان 84 هزار و 447 نفر بیکار فوق دیپلم، 292 هزار و 3 نفر لیسانس، 26 هزار و 652 نفر فوق لیسانی و دکترای حرفه ای و هزار و 131 نفر نیز دارای مدرک دکترای تخصصی هستند.

جدول بیکاری در 17 رشته تحصیلی

رشتهفوق دیپلملیسانسفوق لیسانس و دکترای حرفه ایدکترای تخصصیجمع مرد و زن
علوم تربیتی541216353772922547
علوم انسانی و هنر23288706276781201100912
علوم اجتماعی، بازرگانی و حقوق4338316669011886116222112
علوم، ریاضی و کامپیوتر81265836296078476191
مهندسی، ساخت و تولید10142413740212353149251402
کشاورزی و دامپزشکی71892723139673438438
بهداشت و رفاه (بهزیستی)97921507410447825997
خدمات691495898871417407
اظهارنشده178236824872270313045
جمع کل122863213007255172257768051

 منبع :مشرق


فوتهای كوزه‌گری برای دم كردن چای

سید فخرالدین افضلی شنبه نوزدهم مرداد ۱۳۹۲، 1:23
چای، نوشیدنی بسیاری از مردم است اما از مرحله دم كردن تا هنگام نوشیدن آن هم مثل هر كار دیگری باید آداب و روشهایی خاص را پی گرفت تا به نتیجه‌ای بهتر و صحیح‌تر رسید. اگر می‌خواهید از مصرف همان چایی كه در آشپزخانه دارید نیز لذت بیشتری ببرید، خواندن راهنمایی‌های پی‌آمده را از دست ندهید.


 

اصول دم كردن چای:

- بهتر است از ظرف، كتری یا قوری، و حتی فنجان‌های چینی برای دم كردن یا نوشیدن چای استفاده كنید.

- سرامیك لعابدار و ظروف شیشه‌ای نیز در مراتب بعدی مناسبند اما سعی كنید از كتری‌های آلومینیومی، ظروف مسی یا برنجی استفاده نكنید. این ظروف اگرچه در قدیم استفاده می‌شده‌اند، افزون بر آن‌كه مزه، طعم و حتی عطر چای را عوض می‌كنند، به سبب ایجاد واكنش شیمیایی برای حفظ سلامت مناسب نیستند (به عنوان مثال تانن محلول در چای با آهن موجود در قوری استیل).

- در صورتی كه پیش از ریختن چای در قوری یا كتری آن را كمی زیر شیر آب گرم بگیرید تا جداره و محفظه آن اندكی گرم شود، چای بهتر و زودتر دم می‌آید.

- اگر می‌خواهید از خود یا مهمانانتان بهتر پذیرایی كنید، یادتان باشد آب سرد در سماور بریزید. احتمالا پیش آمده كه بر سطح چای درون استكان یا فنجان خود لكه‌هایی مثل اثرات چربی ببینید. این لكه‌ها نشان می‌دهد آب گرم یا حتی داغ در سماور ریخته شده. استفاده از آب گرم برای زود جوش آمدن سماور، علاوه بر كاهش كیفیت و مزه، به شكل و ظاهر چای هم لطمه می‌زند.

- بهتر است در هر مرتبه دم كردن چای، آب سماور را عوض كنید. آبی كه به مدت طولانی یا چند بار جوشیده طعم و خاصیت چای را كاهش می‌دهد.

- برای دم كردن چای سیاه بگذارید آب درون سماور كاملا به جوش آید سپس آن را روی چای ریخته و دقایقی برای دم كشیدن صبر كنید. برعكس، برای دم كردن چای سبز، آب به هیچ وجه نباید بجوشد و حرارتی در حد 10 درجه هم برای آن كافی است. این آب را روی چای سبز درون فنجان یا قوری بریزید و چند دقیقه در آن را گذاشته، سپس كیسه را خارج كرده یا برگ‌ها را صاف كنید و نوش جان فرمایید.

- با توجه به نوع چای، زمان دم آمدن آن متفاوت است.

- چای سبز بین سه تاپنج دقیقه دم می‌كشد. اگر چای بسته‌بندی شده خریده‌اید در قسمت توضیح مشخصات یا طریقه دم كردن، باید زمان مناسب آن هم ذكر شده باشد.

- برای چای سیاه، این زمان در آنها كه به «زود دم» معروفند كمتر از پنج تاهفت دقیقه نیست. دم كشیدن برخی چای‌های موسوم به «دیر دم» نیز بین ده تا 16 دقیقه به درازا می‌انجامد. برای حفظ كیفیت و خاصیت چای بیش از این نباید عمل صاف كردن را به تاخیر انداخت.

- صاف نكردن چای در میان ما ایرانی‌ها رواج بسیار دارد و از آن دست عادت‌های غلطی به شمار می‌رود كه شنیدن اصطلاح «جوشیده» و تشخیص معنا و حتی مزه آن برای نوجوانان و جوانان هم نیازی به توضیح بیشتر ندارد.

- ما عادت داریم هزینه و زمانی را صرف كنیم تا چایی مناسب و خوش‌رنگ‌وعطری دم كنیم اما فقط به قدر یكی‌دو استكان اول، از آن سود واقعی و لذت جانبی می‌بریم! برای آن‌كه جلوی ضرر مالی و خالی شدن جیبتان را بگیرید و مزه چای تازه‌دم را همواره حفظ كرده باشید بلافاصله پس از دم كشیدن چای، قوری را از بخار سماور، گرم‌كن برقی یا شعله دور كنید و چای درون آن را در قوری یا كتری دیگری بریزید تا تفاله یا پوره آن جدا شود.

- برای قوری دوم، روپوش یا پوششی كیسه‌ای در اندازه و قالب مناسب تهیه كنید تا از سرد شدن سریع چای جلوگیری كند و مدتی بیشتر گرما را در خود نگاه دارد. این چای، دیگر جوشیده و بی‌خاصیت و تا مدتی طولانی‌تر بدطعم نخواهد شد و هزینه خرید یا وقت و تلاش خود را هم هدر نداده‌اید .

- یكی دیگر از عادت‌های غلط ما در نوشیدن چای همراهی آن با قند یا شكر است. قند و شكر محلول در چای خواص مفید آن را از بین می‌برد و در برخی موارد مضراتی هم در پی دارد. اگر نمی‌توانید، كم‌كم، خودتان را عادت دهید چای را بدون قند بنوشید. پس از مدتی قند را كاملا كنار خواهید گذاشت و بامزه واقعی چای بیشتر كنار خواهید آمد؛ فواید درمانی، دارویی و حتی اقتصادی بیشتری هم نصیبتان می‌شود!

 

اصول نگهداری:

- چای خشك را در ظروف دربسته شیشه‌ای یا چینی نگهداری كنید. به این‌گونه نه تنها عمر مفید چای را حفظ كرده‌اید، عطر آن هم دیرتر می‌پرد و خواصش ماندگارتر خواهد بود.

- فراموش نكنید گرما، رطوبت و نور دشمنان اصلی كیفیت و مانایی چای است. ظروف و بسته‌های چای را در یخچال یا فریزر نگهداری نكنید.

- گذاشتن بسته یا ظرف چای در كنار سماور بدترین روش نگهداری آن است. اگر هیچ چاره‌ای ندارید به مقدار نیاز برای دو یا سه روزتان را درون ظرفی بریزید و دور آن را با فویل آلومینیومی بپیچید تا با گرما، نور و رطوبت كمتری در تماس باشد و عطر آن نیز خارج نشود.

- چای هم مثل خیلی مواد خوردنی دیگر تاریخ انقضا دارد. انواع متفاوت آن اگر بدرستی نگهداری شود از 18 ماه تا دو سال با توجه به نوعشان خواص خود را حفظ می‌كنند. به تاریخ بسته دقت كنید و از انبار كردن بیش از نیاز آن خودداری كنید.

- بوی مواد خوراكی دیگر بخصوص مواد تند براحتی به چای خشك سرایت می‌كند و عطر آن را تغییر می‌دهد. از قرار دادن چای در كنار این مواد، بخصوص سیر، پیاز، آبلیمو و... خودداری كنید.

منبع: رشید حسام / جام جم

عید سعید فطر مبارک

سید فخرالدین افضلی جمعه هجدهم مرداد ۱۳۹۲، 15:33


عید است و دلم خانه ویرانه، بیا

این خانه تکاندیم ز بیگانه، بیا

یک ماه تمام مهیمانت بودیم

یک روز به مهمانی این خانه بیا

عید سعید فطر مبارک

یا مهدی


 

روزه یک سو شد و عید آمد و دل ها برخاست

می ز خمخانه به جوش آمد و می باید خواست

عید بر عاشقان مبارک


 

هلال عید می‌بینی و من پیوسته ابرویت‌

مبارک باد بر تو عید و بر من دیدن رویت‌


امضا نشود کتاب ما تا

از یار خبر نیاید امشب

این سی شب و روز ما نه ارزد

تا او به نظر نیاید امشب

به امید ظهور مولایمان

عید فطر مبارک


 

بیا که ترک فلک خوان روزه غارت کرد / هلال ماه به دور قدح اشارت کرد

ثواب روزه و حج قبول آن کسی برد / که خاک میکده عشق را زیارت کرد . . .

عید سعید فطر، عید آسودگی از آتش غفلت و رهیدگی از زنجیر نفس

 بر میهمانان حضرت حق مبارک باد . . .


 

تا ز رویت گرفته ام روزه

جز به یادت نکرده ام افطار

چقدر سخت است که این عزیزترین عید را بدون آن عزیزترین غایب از نظر بگذرانی

اللهم عجل لولیک الفرج

.

خداحافظ ماه پروردگار الرحمن الراحمین

خداحافظ ماه لحظه های افطار و سحر

خداحافظ ماه نعمت و رحمت و برکت

خداحافظ ماه شب های نورانی قدر . . .


 

رمضان آمد و روان بگذشت

بود ماهی به یک زمان بگذشت

شب قدری به عارفان بنمود

این معانی از آن بیان بگذشت . . .

عید فطر بر شما مبارک


 

عید سعید فطر و پایان ماه صیام

بخواهیم از خدای ذو الجلال و الکرام

که تا سال آینده، صفا و پاکی دل

حفظ بشه و نباشیم از انسانهای غافل


  

حلول ماه عید و شادی مسلمین است

پایان ماه روزه، برای صائمین است

نشاط و افتخار و شادی و سربلندی

از محک الهی برای مؤمنین است . . .


.

.

نغمه ریزید غیاب مه نو آخر شد

باده خرم عید است که در ساغر شد

روز عید است ، سوی میکده آیید به شکر

که ببخشند هر آنکس که در این دفتر شد . . .


.

 

خدایا به تو پناه می برم اگر این ماه تمام بشود و من را هنوز نبخشیده باشی . . .



 

عید فطر ضیافتی است برای پایان این میهمانی


 عید فطر پاداش افطارهای خالصانه و بجاست

عید فطر قبولی انفاقهای به قصد قربت است


عید فطر پایان نامه دوره ایثار و گذشت است . . .

معرفی دو سایت: رتبه بندی ژورنال ها و یافتن مجلات معتبر ISI |

سید فخرالدین افضلی چهارشنبه شانزدهم مرداد ۱۳۹۲، 9:37

افراد ی سوال می کنند که مجلاتی را به آنها در حوزه ی  پزشکی، مهندسی مکانیک، مهندسی بر، علوم انسانی، روانشناسی و ... معرفی کنیم. در اینجا دو وبسیات را به شما معرفی می کنیم که می توانید با مراجعه به آنها و انجام تنظیمات و یا وارد کردن کلید واژه هایی در مورد تحقیق خود و یا حوزه ی تحقیقاتی خود لیست رتبه بندی شده ی مجلات را  مشاهده کنید. همچنین قبلا ما در مورد  بهترین مجله برای چاپ مقاله نیز یک وبسایت خوب را به شما معرفی کرده بودیم که می تواند برای این کار نیز استفاده شود.



1- eigenfactor.org

 

The Eigenfactor score, developed by Jevin West and Carl Bergstrom at the University of Washington, is a rating of the total importance of a scientific journal. Journals are rated according to the number of incoming citations, with citations from highly ranked journals weighted to make a larger contribution to the eigenfactor than those from poorly ranked journals.[2] As a measure of importance, the Eigenfactor score scales with the total impact of a journal. All else equal, journals generating higher impact to the field have larger Eigenfactor scores. -> read more at wikipedia.org

 

2- scimagojr.com

 

SCImago Journal Rank (SJR indicator) is a measure of scientific influence of scholarly journals that accounts for both the number of citations received by a journal and the importance or prestige of the journals where such citations come from. The SJR indicator is a variant of the eigenvector centrality measure used in network theory. Such measures establish the importance of a node in a network based on the principle that connections to high-scoring nodes contribute more to the score of the node. The SJR indicator, which is inspired by thePageRank algorithm, has been developed to be used in extremely large and heterogeneous journal citation networks. It is a size-independent indicator and its values order journals by their "average prestige per article" and can be used for journal comparisons in science evaluation processes…  -> read more at wikipedia.org

معرفی یک سایت: بهترین مجله برای چاپ مقاله

سید فخرالدین افضلی دوشنبه هفتم مرداد ۱۳۹۲، 10:35

بعد از نوشتن یک مقاله به دنبال ژورنالی باید گشت که مقاله مان را به آنجا بفرستیم برای داوری و چاپ. چگونه این ژورنال ها را باید پیدا کرد؟

 یک وبسایت را به شما معرفی می کنم که به شما در این راه کمک خواهد کرد و اطلاعات مفیدی را به شما ارائه خواهد نمود.

 

journalfinder.elsevier.com

 

ابتدا عنوان و چکیده مقاله خود را وارد می کنید و حوزه ی آن را انتخاب می کنید، سپس لیستی از ژورنال های بالقوه برای شما نشان داده می شود. جالب این است که می توانید در این لیست مدت زمان انتظار را برای چاپ نهایی مقاله ی خود در هر ژورنال مشاهده کنید. همچنین اطلاعات بسیار مفید دیگری مانند ضریب تاثیر ژورنال، مدت زمان بررسی مقاله توسط ادیتور، درصد پذیرش مقالات و غیره نیز در نتایج برای هر ژورنال مشخص شده است.

اما به نظر می رسد که این نتایج همگی از ژورنال هایی هستند که توسط خود الزویر منتشر می شوند و این زیاد خوب نیست. به هر حال این سایت هم یکی از مکان هایی است که شما می توانید به این سوال پاسخ دهید که مقاله ام را در کدام ژورنال چاپ کنم؟

موفق باشید



منبع: http://www.terapaper.com/blog/2013/07/find-journal-for-article#ixzz2ZkfFbBA7 

برگرفته از : تراپیپر - دستیار تحقیق شما 


آپدیت شده:

شرکتهای مختلف انتشاراتی دیگری هم اینچنین سرویسی را دارند که من چند تائی را امروز اضافه نمودم: 

- springer

- http://www.edanzediting.com/journal_advisor

- http://biosemantics.org/jane/

Google


در اين سايت
در كل اينترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل
بیوگرافی
محیط زیست، منابع طبیعی، خاک (دکتری تخصصی)، هیئت علمی دانشگاه شیراز
دارای مدرک مشاور حرفه ای کسب و کار(اقتصادی و سرمایه گذاری)،منتورینگ استارتاپ، دارای مدرک و سابقه اجرائی-تحقیقاتی و مربی پدافند غیر عامل،  HSE

مشاهده نحوه تماس و تازه های اینستاگرام، لینکداین و ... در لینک زیر:
https://zil.ink/drafzali.s.f
آخرین نوشته‌ها